شب خاطره این‌بار ماندنی‌تر شد:

121 عنوان کتاب، پاسخ حوزه‌هنری به دغدغه‌های رهبر انقلاب

«خاطره‌ها باید گفته شود. همین خاطره‌هایی که امروز گفته می‌شود، یک دنیا حرف در اینها هست. چقدر خوب است اینها پخش شود.» اینها را آقایی فرمودند که آرزو داشتند در هفته دفاع مقدسِ یکی این سال‌ها، رونمایی 100 کتابِ دفاع مقدس را ببینند...

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، شامگاه دومین روز از چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه‌هنری مصادف با چهارشنبه، 8 مهرماه، مراسم «شب خاطره و رونمایی 121 عنوان کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی» در میدان امام خمینی اصفهان برگزار شد و خاطرات دفاع مقدس را با خاطرات تاریخی ایران در آن میدان تاریخی اصفهان پیوند داد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، مهدی جلالی‌‌نژاد، شهردار اصفهان، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه‌هنری، جمعی از سرداران به‌نام دوران 8 سال دفاع مقدس نظیر سردار مرتضی قربانی، سردار مرندی و مدعوین و مردم شهر اصفهان حضور داشتند تا در گردهمایی صمیمانه و فضایی معنوی به مرور خاطرات راویان دوران خون و شهادت بپردازند.

پس از برپاداشتن نماز جماعت در مسجد امام (ره)، قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی، سیدجواد هاشمی، هنرمندی که در قلب مردم، یادآور چهره رزمندگان جبهه‌هاست، برای اجرای برنامه به روی صحنه رفت و شروع برنامه‌اش را با یاد سفرش به کربلای معلا عطرآگین کرد تا یادآوری شود راه شهدا را سیدالشهدا (ع) ترسیم و راهبری کرده است.

سپس محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه‌هنری به سخنرانی پرداخت. وی نخست عید غدیر را تبریک و حادثه منا را تسلیت گفت و بعد درباره اهمیت زنده‌نگاه‌داشتن خاطرات دفاع مقدس تصریح کرد: زمانی كه از دفاع مقدس و مجاهدت رزمندگان در آن روزها صحبت می‎شود، یاد حدیثی از پیامبر (ص) می‎افتم كه می‎فرماید: «هر وقت از صالحان یاد می‎شود باران رحمت الهی باریدن می‎گیرد.» بی‌شك رزمندگان ما از جمله مصداق‎های بارز این بندگان صالح خدا بودند.

وی همچنین گفت: اگر امروز در حوزه‎ هویت مشكل داریم، خوشبختانه جوانان ما هویت خود را در خاطرات رزمندگان می‎جویند؛ ضمن آنکه وجود مشكل در حوزه مدیریت را كه راه خروج از آن، مدیریت جهادی است، می‌توان در خاطراتی از دوران دفاع مقدس جست.

رئیس حوزه‌هنری با بیان اینكه حوزه‌هنری به این امر اهتمام دارد و مسأله دفاع مقدس را مورد تأكید دارد، گفت: همان‌طور كه مقام معظم رهبری در بیانات خود تأكید كردند که هشت سال دفاع مقدس ظرفیت تغذیه كشور را داراست» ما نیز بر اساس این فرمایش‌ها در حوزه‌هنری نسبت به تبیین فرهنگ دفاع مقدس اهتمام داشتیم.

مؤمنی‌شریف درباره برنامه شب خاطره تصریح كرد: شب خاطره یكی از برنامه‎های پرطرفدار حوزه‌هنری است كه در مدت 23 سال هر ماه در تالار اندیشه حوزه‌هنری تهران برگزار می‎شود و تا كنون 261 برنامه را پشت سر گذاشته؛ همچنین بسیاری بزرگان از جمله مرحوم ابوترابی و شهید صیاد شیرازی از مهمانان این برنامه بودند.

وی در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری یكی از كسانی‌اند كه به این برنامه تعلق خاطر دارند و سراغ این برنامه را می‎گیرند و در محضر ایشان دو بار برنامه برگزار شده که به‌زودی برای سومین‌بار این مراسم نزد ایشان اجرا خواهد شد.

در ادامه مراسم، سیدجواد هاشمی، سردار مرتضی قربانی را با عنوان «کسی که حضرت آقا او را بسیار دوست می‌دارد» به روی صحنه دعوت کرد. سرداری که روی کوله‌بار خاطراتش، بزنگاه‌های تاریخ جنگ نظیر «شکست حصر آبادان» را به یادگار دارد، به مردم سلام نظامی داد و با لهجه شیرین اصفهانی که همراه با بغضی از افتخار و مباهات بود، از 23 هزار شهید اصفهانی یاد کرد.

وی سپس به بیان چند خاطره از آن ایام پرداخت؛ از جمله خاطرت شکست حصر آبادان که در این باره گفت: ما 72 نفر بودیم که از اصفهان حرکت کردیم و جزو اولین گروه‌هایی بودیم که وارد خرمشهر شدیم که 367 روز در محاصره با دشمن جنگیدیم. در آن ایام آب نداشتیم، خرمای کپک‌زده می‌خوردیم و بدون مهمات و امکانات بودیم؛ اما آنچه مهم بود آن بود که امام (ره) گفته بودند، شکست حصر آبادان تکلیف شرعی است و زمانی که از ایشان برای رزمندگانی که در حصر بودند، کسب تکلیف کردند، ایشان در حال قامت‌بستن برای نماز فقط یک جمله گفتند که «آبادان سقوط نخواهد کرد.» ایشان برای رزمندگان دعا کردند و ما با کمک امداد غیبی به طرز معجزه‌آسایی توانستیم حصر آبادان را بشکنیم.

سردار قربانی در پایان با تأکید بر اینکه جبهه‌های ما امروز در قزوه، عراق (نبرد با داعش) و... است، تصریح کرد: جوانان ما باید هوشیار باشند و به تکلیف شرعی خود که ولی فقیه برای آنان روشن می‌کند، عمل کنند.

از دیگر کسانی که به سخنرانی و بیان خاطره در مجلس پرداختند، «ملا قادر قادری» از علمای اهل سنت و ساکن شهر پاوه بود که خاطرات شهدای اهل سنت در شهر پاوه را نقل کرد و پس از ایشان «وارتان داویدیان»، یکی از روزنامه‌نگاران ارمنی جنگ از شهدای ارامنه 8 سال دفاع مقدس سخن گفت. وی نخست خاطره‌ای از نخستین روزهای انقلاب و دیدار با حضرت امام (ره) نقل کرد و گفت: متوجه شدم راز موفقیت این مرد بزرگ با آن محاسن سفید، امرکردن به رعایت اصل «وحدت کلمه» است. ما همه «ید واحده» هستیم و با هر مذهب و دین و آیینی، ایرانی به شمار می‌رویم؛ پس باید زیر سایه ولایت فقیه برای ایران و ایرانی جان فدا کنیم.

داویدیان که پیروی از اصل «وحدت کلمه» را سرلوحه همه زندگی خود معرفی کرد، با صدایی لرزان بانگ برآورد که: «هرگز هیچ ناجوانمردی نخواهد توانست به وجبی از خاک ایران تجاوز کند.»

از جمله برنامه‌های جالب در این مراسم، مواجهه سردار مرندی و امیر رمضانی، خلبان زمان جنگ بود که بعد از سی سال در این شب با یکدیگر ملاقات کردند؛ به این ترتیب که ابتدا کلیپی از مصاحبه با هر دو پخش شد و در این کلیپ امیر رمضانی تعریف کرد که چطور هواپیمایش در اردوگاه سردار مرندی که به طور مخفیانه وارد خاک دشمن شده بود، سقوط کرد و سردار مرندی به طور معجزه‌آسا وی را نجات داده و به ایران برگردانده بود. صحنه مواجهه دو رزمنده دفاع مقدس بسیار تأثربرانگیز بود و هنگامی که آن دو یکدیگر را در آغوش کشیدند، کمتر چشمی از تماشاگران خشک ماند.

مهم‌ترین بخش برنامه،‌ رونمایی از 121 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس بود که سیدجواد هاشمی آن را آرزوی مقام معظم رهبری که امروز محقق شده بود، بیان کرد.

پس از رونمایی از کتاب‌ها رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، مهدی جلالی‌‌نژاد، شهردار اصفهان، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه‌هنری، مجید مصلحی، مدیر کل امور استان‌ها و مدیر جشنواره چهارم و محمد حمزه‌زاده، قائم‌مقام رئیس حوزه‌هنری و مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره برای اهدای جوایز به نفرات برگزیده در بخش کتاب فرهنگ و مطالعات پایداری چهارمین جشنواره به روی صحنه رفتند.

در این بخش، جایزه رتبه برگزیده در بخش کتاب تدوینی دفاع مقدس به حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد» از حوزه‌هنری همدان و رتبه‌ برگزیده در بخش کتاب تدوینی انقلاب اسلامی به هادی عابدی برای کتاب «ابد + 10 سال» از حوزه‌هنری آذربایجان غربی، همچنین رتبه برگزیده در بخش کتاب پژوهش و تحقیق تألیفی به مهدی سهرابی زرندی برای کتاب «خاطراتی از وقایع انقلابی اسلامی در زرند» از حوزه‌هنری کرمان تعلق گرفت.

سپس جوایز تقدیری به این شرح اهدا شدند: جایزه تقدیری در بخش کتاب تدوینی دفاع مقدس به میترا رفیعی برای کتاب «فتاح» از حوزه‌هنری کهگیلویه و بویراحمد و محمد علیزاده برای کتاب «آقا کلاه آهنیتو به من میدی؟» از حوزه‌هنری استان گیلان تعلق گرفت.

جایزه تقدیری در بخش کتاب تألیفی دفاع مقدس به جعفر رادبین برای کتاب «رینگ زندگی» از حوزه‌هنری خراسان رضوی و به محمدرضا آقامحمدی برای کتاب «کمی تا آخر دنیا» از حوزه‌هنری استان اصفهان اهدا شد.

جایزه تقدیری در بخش زندگی‌نامه داستانی به زهرا اسپید برای کتاب «فقط ماه حسین را می‌پایید» از حوزه‌هنری هرمزگان و به معصومه قیطاسی برای کتاب «حاج روح‌اله» از حوزه‌هنری استان البرز تعلق گرفت.

جایزه تقدیری در بخش کتاب تدوینی انقلاب اسلامی به علی امیری برای کتاب «سال‌های خاکستری» از حوزه‌هنری گیلان و جایزه تقدیری در بخش کتاب پژوهش و تحقیق تألیفی به یوسف نیک‌فام برای کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» در اراک از حوزه‌هنری استان مرکزی اهدا شد.

در بخش ویژه نیز جایزه تولیدات دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس در بخش خاطرات خودنوشت به کتاب «دست خدا» نوشته قاسمعلی زارعی و کتاب «به سوی میمک» نوشته کرم‌علی محمدیان تعلق گرفت.

یادآور می‌شود چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه‌هنری از 7 مهرماه در اصفهان آغاز شد و این جشنواره 9 مهرماه به کار خود پایان خواهد داد.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره